Ugrás a fő tartalomra

Indul a futball-láz


Nemhiába, hogy még csak kamasz vagyok, de nem is sikerült még nekem soha semmi. Kivéve tán a focit. Mondogatták az emberek, hogy csudagyerek vagyok, meg hogy bár fedeztek volna föl kétnapos koromba, mert nem lesz belőlem becsületes ember se így, se úgy. 
Lakott a mi utcánkban egy amolyan edzőféle, a Varga Pista. Mindenféle rongyos futball-labdákat foltozgatott a görbe tűivel. A gyerekek folyton csúfolták, mire úgy rám mérgesedett, mint pártelnök a pénztárosra. Annyira gyenge idegzetű volt, hogy mindig berúgta a fótozni való labdáival az ablakot. Így aztán nekem a végin több labdám lett, mint neki. Azokat rugdostam, meg a teheneket a kispesti határba. Puskás Öcsi óta nem láttak ilyen tehetséget, mondogatták anyámnak, meg egyenesen azt javasolták, hogy adjon el szógálni valamelyik akadémiára, inkább előbb, mint utóbb.
Egyik este megyek haza, hát ott ül a helyemen egy fura teremtés. Na, ez is focista vót, nézem, az egyik lába nyomorék. Nagy földeket bejártam én a tehenekkel, de ilyen csúnya szerzetet még a kalendáriumba se látni. Azt mondja, értem jött, kap értem egy hatost. Hát maga, emberrel is kereskedik? Csak mellékesen, ha valaki megkér rá, nekem az égben is vannak ismerőseim, mondta. 
Így hát vele mentem, ha már anyám cserben hagyott. Már vagy fél napja kódorogtunk a felcsúti határba, ennek meg csak egyre járt a szája, hitegetett. Csak ide megyünk a Szabó bakterhoz, a kisvasútra, azzal jársz be az akadémiára. Jó dolgod lesz, a sült galamb csapatostul repül a levegőbe, azt kapod be, amelyiket akarod. Úgy kell nekik a fotbalista, mint a levegő, mert azok után kapnak járandóságot! Nédd csak, ott kergetőznek a legelőn csapatostul. Aztán, ha nem tetszik a szógálat, megszöksz nyugodt lílekkel, én meg elszegődtetlek az MTK-ba, had egye a penész azt a hülye pógármestert. 
A patásnak igaza volt, a bakter egész nap aludt, mert rajtam kívül alig voltak utasok. A falu túlfelén volt a stadijom, pont ott, ahol régebben a tehénlegelő. Azt a sok jó lucernást mind kiszántották, helyibe fűthető gyeptéglákat telepítettek, körbekerítették valami kápolnával meg kazánházzal. Csak a pocoktúrások maradtak, azokat kerülgettük edzéseken.
Nem volt nekem soha semmi sürgős dolgom, itt mégis annyit kellett szaladnom, hogy csuda bele nem betegedtem! Én kergettem a labdát, az edző kergetett engem. De soha ilyen jó dolgom nem vót. Mire a kukorica bajuszt eresztett a határba, én már Audi TT-vel jártam. Fociztunk is sokat, persze csak Playstation-nel, én voltam a Neymar, bőrkeményedés nőtt a hüvelykujjaimon a rengeteg játéktól.
De a tétmeccseken mindig csak a kispadon ücsörögtem a Konc bácsival, a gyúróval. Közben megbeszéltük a világ dógait. Ejj, nagy csibész ez a te edződ, nálánál kisebb gazembereket is felakasztottak mán! Nagyon örültem, hogy ennyire megért engem, így hát én is elmondtam neki a világmegváltó terveimet. Ha én egyszer miniszter leszek, puskával meg kalapban járok, és minden edző hátuljába beleeresztek egy-két golyót! 
Ahogy ott nézzük a mérkőzést, egyszer csak egy pillanat alatt én lettem a miniszterelnök. Ott ültem a Puskás Stadion lelátóján a vébédöntőn, mindenféle híres, régi focista között! Jobbról egy bankelnök ült mellettem, akinek szalámigyára volt, balra meg egy gázszerelő, aki meg disznókat tartott. Hentes és mészáros! Szép kis társaságba kerültem, mondok. A tehénpásztor az mégiscsak valami tisztességes foglalkozás! Nem is tudom, hogy az egyik magánrepülőgépével jöttünk, vagy a másiknak a jachtján. A borász lehajolt, a lába elől elővett egy demizsont, ittunk a guggolós kisüstijéből a magyarokra, az új Aranycsapatra. Egyre nyúlkáltam az egyik zsebembe szotyoláért, de sose akart elfogyni! A héját nem tudtam hova köpni, áttettem a másikba, az meg nem akart megtelni! Nézem a játékosokat, meggypiros mezben, hát majdnem mindegyik fekete. Már a tehenekből se szerettem sose a feketéket. Kérdem az egyik szállodalánc-tulajdonost, mert neki újságjai is vannak, hátha tudja, mért van ennyi néger a magyar nemzeti válogatottban? Te vetted őket, főnök, nem emlékszel, válaszolt a tőzsdeguru. Illetve a népnek azt mondtuk, hogy én. Soron kívül kaptak állampolgárságot. Kapok nagy dühösen az oldalamhoz, hogy leoldom a madzagról a pisztolyom, hadd lövöm le a sok illegális migránst, de erre épp fütyöl a bíró, hogy kezdődik a mérkőzés. Jobb felől üt, nekem fütyöl, bal felől üt, nekem fütyöl. 
Erre nem teljesen felébredtem?
Felnézek az eredményjelzőre, hát éppen kikaptunk a Mátészalka Zsóryfürdőtől. Na, ennek az elnöke se sokáig lesz már finánc. Mondtam én, hogy nem kéne feljönni az NBI-be, ilyen nagy múltú csapatokkal harcolni. Jövő héten meg jön a Balmaz Kamilla Gyógyfürdő!
Na, megyek is mán zuhanyozni...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk a világháború előtt

– Hetet bele, mint ahány szankció van! – Nekem nyolc, ha nem maga akarja nyerni a legtöbbet... Švejk egy beton sakkasztalnál ült és Balounnal máriásozott. A novemberi délelőtt eleve laposan naposnak ígérkezett a Náměstí Radost parkban, de a játszótér már tele nyuszimotoros kisgyerekekkel és telefont nyomkodó kismamákkal. Az asztal közvetlenül a parkot határoló žižkovi stadion falánál állt, amin végig sorban szaloncukorra emlékeztető, zuhanó kormányzati bombával fenyegető békeplakátok sorakoztak, a festését vesztett pepita tábla két oldalán pedig eredeti Budo Je Uiceji Arany Sárkányok sörfala őrizte a játékosok nyugalmát. Az italokat Švejk szerezte be idejekorán, még olcsón, idejövet, a közeli kínai vegyesboltból. Az elektromos rokkantkocsija tárolójába pont befért egy rekesz meg egy kisebb, használat közben lebomló szatyornyi. – Látod, Baloun, én így küzdök a sodró ár ellen. Reggel még kapni a háborús inflációs árukból. Nem várom meg a délutáni szankciós inflációt. Azt meg ki tudja, es

Az utca hírmondója

Gáspár, te vagy a legrégebb óta a szakmában. Most olyat kérek tőled, amit csak te tudsz végrehajtani. Kell hozzá az a szakmai alázat, ami neked van. – Főnök, bármit, tudja, én vagyok az utca hírmondója! – Hát ez az, most kicsit ne legyél. Le kell szedni, amit a múlt héten kiragasztottál. – De hát még nem is végeztem minddel… – Na, ezért majd számolunk! – ...és a gyerekeknek is azt üzentem a rádióban, hogy ne szaggassák le a plakátokat! – Pedig most ez a direkció a vizes vébé miatt. Hatmilliárdan jönnek, most egy kicsit nem lehet kinn kormánypropaganda. Így tervezték… Lópici Gáspár fájó szívvel fogta a létráját. A ragacsos vödröt és a pamacsot ezúttal otthon hagyta. Nem kellett messzire baktatnia, a közelben a járda mellett a falon egyforma kék plakátok sorakoztak, amíg a szem ellát.   Megállt az elsőnél, nekitámasztotta a létrát és a felső rétegnél kezdve tíz körmével szedte-szaggatta le egy öregember szürke arcképét, ahogy csak bírta. Nem nevetett a végén, hanem l

Mellékpropaganda

 - Kétszázkettő... kétszázhárom... kétszáznégy... kétszázöt! - számolta félhangosan lépteit Bretschneider detektív, ahogy a trafiktól az iskola kapujáig gyalogolt. - Ez bizony nincs meg kétszáz méter. Nem kellett hozzá mérőszalag, pontosan tudta a töpszli besúgó, hogy egy-egy öles lépte sem haladja meg a 60 centimétert, így tehát a dohány-, alkohol- és újságárus (továbbá lottózó) egészen biztosan a törvényileg előírt távolságon belül helyezkedett el. Itt az ideje eljárni. Kellett már a sikerélmény, mert csuda rossz hete volt. A homoszexualitás népszerűsítésén kellett volna rajtakapnia bárkit, hogy a napi kvótája meglegyen. Amióta a rendőrség a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet miatt áttért a teljesítményalapú díjazásra, Bretschneidernek egy új kamáslira sem tellett. Amíg más volt az ellenség, még csak-csak sikerült begyűjtenie egy-egy migránssimogatót, oltásellenest vagy libernyákot, de sajnos már az egész városban ismerték, így mindenki lakatot tett a szájára, ha meglátta őt kö