Ugrás a fő tartalomra

Őszülök

Imádom az őszt, nem a vénasszonyok nyarát, az igazi őszt, ilyenkor szoktam a szív sebeit bekötözni színes falevelekkel. Még nyílnak a hölgyeken dekoltázsok, bambulva állok az ablak előtt, ifjú szivemben a lángsugarú nyár… de nőm keze már megüté fejemet. Hát, nem egy szende Júlia. Mit nekem idebenn a zordon kárpitok! Börtönéből szabadúlt sas lelkem, ha az utcák végtelenjét járom és csak kerengek, mint szélben a reklámszatyor. Így aztán egy-egy csípősebb hétvégi hajnalon, míg a család még aludt, nekiindultam Kalocsának, s bejártam zegét-zugát. Eltart egy délelőttöt, mire mind körbejárom életem kis helyszíneit. Egy csipet nosztalgia, egy csipet szemlélődés.
Az utóbbi években viszont valahová eltűnt az igazi ősz, biztosan Párizsba szökött nesztelen. Vagy nyár van, vagy nyál, így amikor most az utolsó szeptemberi vasárnapon kinyitottam szellőztetni az ablakot, s betódultak a várva-várt hűvös illatok, s örömmel indultam neki az idén talán utolsó ilyen sétámnak, kiüríteni vagy megtölteni kicsit a fejemet. Ahogy jön.
Lebattyogtam a főúton lévő híd mellé, most csendes volt, sehol a kamionok, csak egy-egy autó vánszorgott keresztül a túloldalon lévő két áruház felé, hiába. Lemásztam a vízhez, s a békák sorozatlövésként ugrottak fejest belé. Leguggoltam, a fű még tiszta harmat, felettem az öreg fűzfák… Öregek? Egyidősek lehetnek velem. Úgy is hajoltak sorra a víztükörre, mint én másnapos rockerként a fajansz fölé. A víz folyt monoton tovább, a Dunához, a mélyben itt-ott elsuhant néha egy-egy sötét folt, éhesen, mert itt senki sem kapaszkodott a botjába. Amott túl a gyártelep, átvágtam rajta. Minden csendes, üres raklapok őrtornyai között vitt az utam. Kertes házak közé értem, a járda melletti „fosóka” sajnos már leérett, de amott egy almafa kelleti magát! Bűnbe estem. Nem láthatott senki, a házak még mozdulatlanok, csak a legkisebb ablakuk világított. A következő híd, ahol átmentem a kerékpárútra, már korántsem volt csendes. Ahogy néztem a biciklisek után a gesztenyefasor alagútján, szinte kilátni a falvakba! Közelben a kórház, arrafelé vettem utam. Itt-ott már potyogtak a vadgesztenyék, önfeledt kisgyerek örömével rugdostam ki egyet a burkából, s passzolgattam tovább, míg végül egy nagyobb rúgásnál eltűnt a fűben. Megkerültem az ódon és vadiúj épületszárnyakat, majd a csaknem évezredes templom felé fordultam, fel a kaptatón. Persze még zárva, így az udvarán szedtem egy csokréta pici sárga virágot, otthonra a lányoknak. A nevét nem tudom. Mármint a virágét nem. 
Aztán le ismét egy hídon át, a parkba. A Nap már negyedúton, s mint egy tányér leves, gőzölgött széltében a folyó. A játszótér üres, de néhány száz méterrel arrébb a parton evezősök készülődtek. Többen már csorogtak lefelé, huszonéves fiúk-lányok vegyesen, nagy röhögésekkel. A víz itt elég sekély, de erős, a sás hosszú pengéi fenékig hajolnak a sodrásban. Levetettem a cipőm-zoknim és térdig gázoltam a kavicsos mederben, így járultak elém sorra a kenuk, némelyikben egy-egy evezős helyén láda sörök. 
Hatalmas korsó sör ez az ősz, habok rajta pufók fellegek…
Nem kérettem magam soká, betértem a főtéren egy kerthelyiségbe. Az ismerős pincér kérdőn intett, kinyújtott hüvelykkel, messzi a tömeg feje fölött. Egy kori lesz? Egykori törzshelyem ez lesz, igen. Ime, hát megleltem meine Stammkneipe, hol nevemet hibátlanul irják majd a számok fölébe. Harangoznak. A hegyről feszület őrzi a kirándulóktól tarka, nyüzsgő völgyet. Vasárnap délelőtt van, köröttem a teraszon mindenki last-minute turista, megpihennek, esznek, isznak. Ki géppel ül ölében, annak háttérkép e táj. A zsivajtól távolabb, a sarokban ülve kortyolgatok, írogatok, gondolkodom, kortyolgatok, elbambulok, s látom ám ottan a téli világot! Pocsolyákba burkolt bús arcomba belelát, ó asszonyom az ablakunkból, hiszen itt lakunk a tér túloldalán. „Tudom, hogy jössz majd” – esik belém a szép, szikrázó mennykő! Houston, van egy kis probléma. Ideje visszatérni a Földre, oda az őszi sanszom.
Intek a pincérnek. Az asztalon hagyok 3 eurót, és kezemből elhull a virág, ahogy a parkoló biciklik és motorok közt eliramlok, míg élek. A lépcsőházban eszembe jut az özvegyi fátyol, mennék fel érte a sírból, ahogy hallom a húsz éve kijózanító hangot: űlj, hitvesem, űlj az ölembe ide! Tudom, hogy csak egy sör volt, de Kalocsán megúsztad volna a harmadából! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk a világháború előtt

– Hetet bele, mint ahány szankció van! – Nekem nyolc, ha nem maga akarja nyerni a legtöbbet... Švejk egy beton sakkasztalnál ült és Balounnal máriásozott. A novemberi délelőtt eleve laposan naposnak ígérkezett a Náměstí Radost parkban, de a játszótér már tele nyuszimotoros kisgyerekekkel és telefont nyomkodó kismamákkal. Az asztal közvetlenül a parkot határoló žižkovi stadion falánál állt, amin végig sorban szaloncukorra emlékeztető, zuhanó kormányzati bombával fenyegető békeplakátok sorakoztak, a festését vesztett pepita tábla két oldalán pedig eredeti Budo Je Uiceji Arany Sárkányok sörfala őrizte a játékosok nyugalmát. Az italokat Švejk szerezte be idejekorán, még olcsón, idejövet, a közeli kínai vegyesboltból. Az elektromos rokkantkocsija tárolójába pont befért egy rekesz meg egy kisebb, használat közben lebomló szatyornyi. – Látod, Baloun, én így küzdök a sodró ár ellen. Reggel még kapni a háborús inflációs árukból. Nem várom meg a délutáni szankciós inflációt. Azt meg ki tudja, es

Az utca hírmondója

Gáspár, te vagy a legrégebb óta a szakmában. Most olyat kérek tőled, amit csak te tudsz végrehajtani. Kell hozzá az a szakmai alázat, ami neked van. – Főnök, bármit, tudja, én vagyok az utca hírmondója! – Hát ez az, most kicsit ne legyél. Le kell szedni, amit a múlt héten kiragasztottál. – De hát még nem is végeztem minddel… – Na, ezért majd számolunk! – ...és a gyerekeknek is azt üzentem a rádióban, hogy ne szaggassák le a plakátokat! – Pedig most ez a direkció a vizes vébé miatt. Hatmilliárdan jönnek, most egy kicsit nem lehet kinn kormánypropaganda. Így tervezték… Lópici Gáspár fájó szívvel fogta a létráját. A ragacsos vödröt és a pamacsot ezúttal otthon hagyta. Nem kellett messzire baktatnia, a közelben a járda mellett a falon egyforma kék plakátok sorakoztak, amíg a szem ellát.   Megállt az elsőnél, nekitámasztotta a létrát és a felső rétegnél kezdve tíz körmével szedte-szaggatta le egy öregember szürke arcképét, ahogy csak bírta. Nem nevetett a végén, hanem l

Mellékpropaganda

 - Kétszázkettő... kétszázhárom... kétszáznégy... kétszázöt! - számolta félhangosan lépteit Bretschneider detektív, ahogy a trafiktól az iskola kapujáig gyalogolt. - Ez bizony nincs meg kétszáz méter. Nem kellett hozzá mérőszalag, pontosan tudta a töpszli besúgó, hogy egy-egy öles lépte sem haladja meg a 60 centimétert, így tehát a dohány-, alkohol- és újságárus (továbbá lottózó) egészen biztosan a törvényileg előírt távolságon belül helyezkedett el. Itt az ideje eljárni. Kellett már a sikerélmény, mert csuda rossz hete volt. A homoszexualitás népszerűsítésén kellett volna rajtakapnia bárkit, hogy a napi kvótája meglegyen. Amióta a rendőrség a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet miatt áttért a teljesítményalapú díjazásra, Bretschneidernek egy új kamáslira sem tellett. Amíg más volt az ellenség, még csak-csak sikerült begyűjtenie egy-egy migránssimogatót, oltásellenest vagy libernyákot, de sajnos már az egész városban ismerték, így mindenki lakatot tett a szájára, ha meglátta őt kö