Ugrás a fő tartalomra

Sár

Hajnalonta arra ébredek, hogy narancssárga fények villódznak a plafonon. Ha csend van, akkor ez az útszóró autó lesz, ha dübörgés, akkor a kukások pakolásznak, ha karistolás, akkor hó esett. Ez már a második telem idekinn, a migránsoktól ölelt, hanyatló Nyugaton, de még nem tudtam olyan korán kelni, hogy nekem kelljen a havat a ház elől ellapátolnom. Valahogy úgy érzi az ember, mintha arra költenék el az adóját, amire kéne.
De idén most nincs is nagy hó, ha esik is 5-10 centi, két-három nap alatt elolvad, inkább az eső esik. Vizesek az utak. Megyek el a szántások mellett, hatalmas gépekkel túrják a zellerföldet, amott útépítés zajlik, emitt valami vezetékhez ásnak ki gödröket, de az úttest csak vizes, sehol nincs sár. Szemben velünk egy echte bajor paraszt lakik, hol traktorral, kombájnnal, hol univerzális munkagéppel, ekékkel-boronákkal, egyéb eszközökkel furikázik, de még az udvarán sincs sár. Biztos mások itt a talajtani adottságok.
Csak azért feltűnő nekem, mert én egy olyan utcában nőttem fel, amit tulajdonképpen tankodromnak is használhattak volna. Olykor használták is. Aztán részben önerőből és társadalmi munkában a „rendszerváltás” után szerencsére szilárd burkolatot kapott, ma is megvan, ott van valahol a sár alatt. De legalább már a tehenek nem lepényezik össze, mint gyerekkoromban.
Szilveszter környékén jártam ott, és gyakorlatilag az az öt nap nem szólt másról, mint küzdelemről a sárral. (Meg a másnapossággal, de az egy másik történet lenne.) Magamtól nem írnék róla, hiszen, mint kioktattak, ez csupán nyafogás, de több dolog is ez irányba terelt, úgyhogy közszolgálatilag megemlékeznék (ismét) az utak állapotáról.
A rómaiak is útépítéssel kezdték a hódítást, Hitler is. Egyikük birodalma sincs már, de útjaik még állnak. Napóleont a tél és a sár győzte le Oroszországban. Szóval nem lehet kétség: utak, azok kellenek. Azon jut el az ember gyorsan és biztonságosan templomba, stadionba, élményfürdőbe, a vadászkastélyba, a kilátóhoz, hogy csak a legfontosabbakat említsem.
Én csak egyik rokontól a másik barátig akartam eljutni, de minden este le kellett mossam az autót. Nem azért, mert kényes vagyok rá, hanem mert ki akartam látni belőle. Meg úgy ki-beszállni, hogy ne kenjem nyakig össze magamat és utastársaimat is. Azt hittem, ez csak engem zavar, de most hetekkel később láttam a Facebook-on, mások is panaszolják (dokumentálva fényképekkel, videóval), hogy milyen sárosak is arrafelé az utak. Felhordják rá a sarat a munkagépek a még alsóbbrendű utakról, de mivel az útszegély, padka gyakorlatilag mindenhol hiányzik, az útszéli tócsákból minden jármű teríti. Aztán egy újságcikkben látom, a most kampányban frissen átadott utaknak sincs padkája.
Ez nem csak esztétikai probléma, balesetveszélyes is. Persze, a Facebook-hozzászólásokból az is kiderül, hogy nem mindenkit zavar, van, aki szeret dagonyázni. „Miért nem mész busszal?” – szólítják meg a kéretlen kritikust. „Ne gyere a falunkba!” – na, ez a virtigli magyar paraszt, alanyi jogon járna neki az agrártámogatás. (Sajnos ismerős: általános iskolás osztálytársam volt, s akkor még egy mondat a gyerekkoromról:) A szomszéd nénink idős korában, egyedül karban tudta tartani az udvarát és környékét. A „pesti úrinépekből”, akik most a házában élnek, a szándék is hiányzik, az udvaruk sártenger, aminek hullámai ellepik az utcát is.
A probléma amúgy országos, olvasom, hogy másfél ezer kilométernyi főutat vizsgált meg a hatóság, és összesen negyven szakaszon csökkentették a megengedett maximális sebességet. Ez is egy megoldás. Mondjuk az ember magától is lassít, ha élve haza akar jutni. De előtte, még az 52-esen, tudok egy jó kis kézi autómosót. Alaposan letakarítottam ismét a kocsit, s annyi jó zsíros magyar földet lapátoltam ki belőle, amennyiből egy műkörmös megélne!
Sajnálom, engem a sárral már nem lehet marasztalni. Felőlem dobálhatják egymásra, vagy süllyedjenek el benne a szégyentől. Scheiße egal.
...és akkor a közvilágításról még nem is beszéltem.

Két, idén frissen átadott út.
Az egyik Harsányon át, a másik a nem Lázár János vadászkastélyához vezet.


(Képek: index.hu)

Megjegyzések

  1. Sokan panaszkodnak, "mert a Fidesz". Nem nincs igazuk a galád libsiknek! Nem azért ilyen "sáros" az ország mert van neki "ilyenje", hanem azért van neki ilyenje, mert ILYEN.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tyúk vagy tojás?
      Valaki ezt írta március 6-án, nem látszik a bejegyzése, csak e-mail értesítést kaptam:
      "Az utolsó képpàr hátborzongató. Gyerekkorom a cuculizmus időszakára esett, ott keletkeztek ilyen tökéletes minőségű, nyílegyenes utak x elvtárs házához vagy a felesége munkahelyéhez. "

      Törlés
  2. Az utolsó képpàr hátborzongató. Gyerekkorom a cuculizmus időszakára esett, ott keletkeztek ilyen tökéletes minőségű, nyílegyenes utak x elvtárs házához vagy a felesége munkahelyéhez.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Optimista forgatókönyv

Van egy optimista forgatókönyvem. 2026-ra Magyar Péter tégláról téglára építkezve megszerzi a parlamenti helyek kétharmadát. Még mielőtt Magyar átvenné Sulyok Tamástól a megbízólevelét, Szörényi Levente Rodostóba költözik és képzeletbeli nagynénjének játszik tárogatón kesergőket. A Tiborcz család Malagára disszidál, a Matolcsyak, Garancsik, Habonyok szaudi rokonoknál húzzák meg magukat, magukkal víve az aranytartalékot, perzsaszőnyegeket és a Szépművészeti Múzeum műkincseit. Orbán Viktor egy Putyintól kapott dácsába vonul valahol a Fekete-tenger partján a pénztárosával és levelezésbe kezd. Szijjártó egy adidas melegítőben egy nemkormánygéppel Moszkvába repül, hátrahagyva feleségét és Balázst. A KESMA átáll, az M1 Híradót átnevezik MP1 Híradóra. Gyurcsány Ferenc ellenzéki újságírónak áll és leleplezi saját magát. Feláll a kétharmados Tisza-parlament és a Magyar-kormány. A rajtuk kívül egyedüliként második Fidesz képviselői tüntetően távolmaradnak és soha többé nem vesznek részt az orsz...

Demokráciaexport

Švejk azóta nem járt a Kehelyben, amióta Bretschneider detektív lánya vette át az üzemeltetését és hangos fiatalok kvázi romkocsmát csináltak belőle. Most mégis, mint lakásához legközelebbi italmérést, ezt választotta.  Alig egy órája érkezett haza Karlovy Varyból, ahol kénes fürdőkben reumáját kínozta, s térdei most elégtételt vettek a kéthetes tortúráért. Dubček bukása óta nem kapott beutalót, de most, hogy előbb a vírus takarította ki onnan a szállóvendégeket, majd a háború az orosz letelepedési köszvényeseket, jutányos áron jutott hozzá a férőhelyhez. Persze a pihenésben még jobban megfáradt s míg a bőre kiázott, a veséje kiszáradt, hát idő előtt visszajött szeretett Prágájába.  Csakhogy a lakásába lépve egy csomó idegent talált a saját ágyában, ugyanis Müllerné – nem számítva Švejk úr korai visszatértére – kiadta azt olcsón ukrán menekülteknek. Jobb híján tehát a Kehely felé vette az irányt, ahonnan, lévén kedd délelőtt, csend szűrődött ki a város forgatagába. Már messzir...

Kossuth Lajos kalapjárat

1. Nem ég napmelegtől, le ki nem szarja, ki számít manapság forró tavaszra? Ha körűlnéz az ember, itt ugyan mit lát? Ezért egy költő se venne elő pennát, de róla még csak laptopján se csetel, ez ma a magyar táj, beszáradt ecsettel. Lehet kedd is talán, sőt akár csütörtök, Family Frost jön vagy maga az ördög? 2. Távolból felzeng tán valami dallam, túl messzi még ahhoz, hogy idehalljam. Ezek migránsok lesznek, nyakamat rája, szöges deszkát teszek ablakom alája, a kerítésbe árad minden feszültségem, ezek le ne tapossák gyér veteményem! De orrom megérzi, amit a szem se lát, hamubasült Fornetti csábító illatát. 3. A kapuba kiállok, szemem se rebben, a polgármester talpig népképviseletben jön s zászlókkal teli vagy félig rakottan izgatott emberek közelednek ottan. „Ehun Platós Péter! Nem szóltam még százszor? Kapcsold ki már ember, azt a villanypásztort!” Az asszony is eldobta nyitókapáját, sóhajtva simított nejlonotthonkáján. 4. És jött a férfi, ki soha el nem fárad: „Hé paraszt, mondd, mes...