Ugrás a fő tartalomra

Verdák

Előre bocsátom: az autókhoz nálam mindenki jobban ért. Ahogy a mobiltelefonokhoz is. Társaságban, ha csak lehet, ezt a két témát kerülöm. (Zárójelben megjegyzem – s nézzék, csakugyan zárójelben is van! –, milyen érdekes, hogy az autó meg a mobil az régen egy szó volt: automobil.) Jogosítványom huszonéves, ez idő alatt összesen két autóm volt, s amikor híre ment, hogy vennénk a másodikat, rengeteg önkéntes jótanácsot kaptam. Kár, hogy mindegyik ellentmondott az előzőnek. Egyszer aztán egy ilyen parázs kocsmai vitában az egyik józanabb félrehívott, s a fülembe súgta: „Azt vedd meg, amelyik tetszik!”
Így is történt aztán, s egy év alatt bele is hajtottam úgy 30.000 kilométert. Meg másokéba még feleennyit. Mivel „szellemi szabadúszóként” állítólag temérdek szabadidővel rendelkezem, fuvarozok mindenkit, mondhatni Európa-szerte. Az egyik haver autópályán nem mer vezetni, a másik városban, a harmadik meg egyáltalán sehol. A kedvencem, akinek úgy mentünk el autót vásárolni Németország túlsó felére, hogy megkért engem meg egy másik fickót, annak a kocsijával mentünk a kereskedésbe, vissza meg én vezettem az övét. Egész úton hazafelé arról faggatott, hogy mi a véleményem az új autójáról. Felelőtlenül inkább csak dicsértem, nem mertem neki elmondani ennek a naplójegyzetnek az első mondatát.
Mégis miért ezt a témát választottam e hétre? Az alattunk lakó szomszédunk, Herr Kroiß élete – így 50 felé – válságba került. Dél-afrikai származású felesége, az Olambisi családba tartozó Victoria ugyanis Houstonba utazott odaszakadt rokonaihoz a nyár végén, ahol is a Harvey hurrikán óta nyoma veszett. (Azért írtam le a neveket, hátha valaki rátalál, kicsi a világ.) Valahányszor összefutottunk a lépcsőházban, a szerencsétlen férfi órákig tudta mesélni afrikai életét, házassága történetét, sőt, mivel egyszer behívtam a lakásba, hogy akkor már üljünk le egy sör mellé, ha úgyis végig kell hallgatnom, többször be is csöngetett már, és bár ott folytatta volna, ahol abbahagyta, de nem: sűrűn önismétlésekbe bocsátkozott. Ennek ellenére sem sikerült kiderítenem, hogy tulajdonképpen a feleségét hiányolja, vagy a hitelkártyáját, mert ugyanakkkor annak is nyoma veszett. Nyelvgyakorlásnak mindenesetre jó egy ilyen diskurzus, kár, hogy keveset jutok szóhoz, és sajna csak a múlt időt vesszük, mert jövőjéről semmilyen elképzelése nincsen. Elviccelem, pedig odáig fajult a dolog, hogy szanatóriumba került, hétvégékre engedik csak haza, s nemrég megkért, nem vinném-e vissza, mert el van tiltva a vezetéstől. No, és itt kanyarodok rá a lényegre, ahogy kikanyarodtunk az autópályára, megkérdezte, hol jobb vezetni: Magyarországon vagy Németországban?
Még annyit tudni kell, hogy Herr Kroiß szociáldemokrata szavazó létére nagyon elégedetlen a német közállapotokkal, az egészségüggyel, a Kanzlerin világpolitikai ambícióival, de saját munkája sem tölti el sok örömmel. Így aztán félve mondtam, sejtve, hogy nem ezt akarja hallani, az a tapasztalatom, hogy Németországban jobb, dacára annak, hogy sokkal nagyobb a forgalom vidéken is. Próbáltam rájönni az okára, s abban véltem megtalálni, hogy szabálykövetőbbek. Ha otthon betartod a követési távolságot, bevágnak eléd; ha negyvennel mész is a 30-as táblánál, türelmetlenül ledudálnak... Mást ne is mondjak, itt láttam először BMW-t indexelni! A leglaposabb, repedtfazék hangú sportautó is lelassít a faluba érve 50-re, az iskola előtt 30-ra. Persze mivel az autópályán általánosságban nincs sebességkorlátozás, nem is ott kell „bizonyítania”, van hol kihasználni a kocsi lehetőségeit.
No meg a parkolás! A rokkant-, családi- és elektromos autó-parkoló tiszteletben van tartva. Több ízben tapasztaltam, hogy bár kilométereken keresztül minden létező hely foglalt, ezek a helyek szabadok. A garázsunk olyan szerencsétlen helyen van, hogy a főutcáról egy kanyar kellős közepéről kell balra betolatnom. Mindig türelmesen megvárnak, hajnal kettőkor is, még ha néha sokára is jönnek rá, mit akarok tolatólámpával, balra indexelve a falu közepén. Mert általában nemcsak jelzik a szándékukat, de megpróbálják a többi közlekedésben résztvevőjét is kitalálni. Alig merem említeni, hogy a nagyvárosokban milyen előzékenyen türelmesek az autósok a kerékpárosokkal! Márpedig nem egy-kettő van, és nem csak piaci napon, szinte minden épkézláb ember teker, már csak azért is, mert a nagyvárosokban reggel-este és baleset esetén (mert azért van sajnos, mindezek ellenére), irgalmatlan, több kilométeres Stau-k, azaz dugók tudnak kialakulni, úgyhogy a türelemre alapjáraton szükség van...
Jól esne egy kicsi sör, de megindult a kocsisor, úgyhogy a jövő heti viszontlátásra!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Optimista forgatókönyv

Van egy optimista forgatókönyvem. 2026-ra Magyar Péter tégláról téglára építkezve megszerzi a parlamenti helyek kétharmadát. Még mielőtt Magyar átvenné Sulyok Tamástól a megbízólevelét, Szörényi Levente Rodostóba költözik és képzeletbeli nagynénjének játszik tárogatón kesergőket. A Tiborcz család Malagára disszidál, a Matolcsyak, Garancsik, Habonyok szaudi rokonoknál húzzák meg magukat, magukkal víve az aranytartalékot, perzsaszőnyegeket és a Szépművészeti Múzeum műkincseit. Orbán Viktor egy Putyintól kapott dácsába vonul valahol a Fekete-tenger partján a pénztárosával és levelezésbe kezd. Szijjártó egy adidas melegítőben egy nemkormánygéppel Moszkvába repül, hátrahagyva feleségét és Balázst. A KESMA átáll, az M1 Híradót átnevezik MP1 Híradóra. Gyurcsány Ferenc ellenzéki újságírónak áll és leleplezi saját magát. Feláll a kétharmados Tisza-parlament és a Magyar-kormány. A rajtuk kívül egyedüliként második Fidesz képviselői tüntetően távolmaradnak és soha többé nem vesznek részt az orsz...

Demokráciaexport

Švejk azóta nem járt a Kehelyben, amióta Bretschneider detektív lánya vette át az üzemeltetését és hangos fiatalok kvázi romkocsmát csináltak belőle. Most mégis, mint lakásához legközelebbi italmérést, ezt választotta.  Alig egy órája érkezett haza Karlovy Varyból, ahol kénes fürdőkben reumáját kínozta, s térdei most elégtételt vettek a kéthetes tortúráért. Dubček bukása óta nem kapott beutalót, de most, hogy előbb a vírus takarította ki onnan a szállóvendégeket, majd a háború az orosz letelepedési köszvényeseket, jutányos áron jutott hozzá a férőhelyhez. Persze a pihenésben még jobban megfáradt s míg a bőre kiázott, a veséje kiszáradt, hát idő előtt visszajött szeretett Prágájába.  Csakhogy a lakásába lépve egy csomó idegent talált a saját ágyában, ugyanis Müllerné – nem számítva Švejk úr korai visszatértére – kiadta azt olcsón ukrán menekülteknek. Jobb híján tehát a Kehely felé vette az irányt, ahonnan, lévén kedd délelőtt, csend szűrődött ki a város forgatagába. Már messzir...

Kossuth Lajos kalapjárat

1. Nem ég napmelegtől, le ki nem szarja, ki számít manapság forró tavaszra? Ha körűlnéz az ember, itt ugyan mit lát? Ezért egy költő se venne elő pennát, de róla még csak laptopján se csetel, ez ma a magyar táj, beszáradt ecsettel. Lehet kedd is talán, sőt akár csütörtök, Family Frost jön vagy maga az ördög? 2. Távolból felzeng tán valami dallam, túl messzi még ahhoz, hogy idehalljam. Ezek migránsok lesznek, nyakamat rája, szöges deszkát teszek ablakom alája, a kerítésbe árad minden feszültségem, ezek le ne tapossák gyér veteményem! De orrom megérzi, amit a szem se lát, hamubasült Fornetti csábító illatát. 3. A kapuba kiállok, szemem se rebben, a polgármester talpig népképviseletben jön s zászlókkal teli vagy félig rakottan izgatott emberek közelednek ottan. „Ehun Platós Péter! Nem szóltam még százszor? Kapcsold ki már ember, azt a villanypásztort!” Az asszony is eldobta nyitókapáját, sóhajtva simított nejlonotthonkáján. 4. És jött a férfi, ki soha el nem fárad: „Hé paraszt, mondd, mes...